CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 22 February 2012

Erti Kesusahan Yang Memberi Maksud Kebahagiaan

Dalam diam-diam dalam sedar atau tidak kadang-kala kita terlupa dan tidak percaya, umur kita semakin bertambah dengan begitu pantas sekali. Cepatnya masa berlalu.Mungkin ada yang terlalu pahit untuk di kenang dan untuk kita imbas kembali. Buat kenangan yang lepas, kalau di beri peluang untuk di undurkan masa, tak mahu rasanya untuk menerima peluang tersebut. Cukuplah apa saja yang telah di lalui selama masa itu. Semua itu mengajar aku apa erti menjadi seorang manusia. Mengajar aku apa erti kesusahan, kesenangan tanpa kebahagiaan. Apa yang jelas, aku tetap harungi apa yang ada di depan mata, dan menjadikan pengalaman yang lepas buat pelindung diri supaya tidak berlaku buat kali kedua di masa hadapan.


erti



Terima kasih kenangan. Terima kasih pengalaman. Tanpa kamu "berdua", aku masih lagi tercari-cari apa makna hidup yang sebenar. Kerana kamu "berdua", buat aku lebih mengenali diri aku sendiri. Hanya kita saja yang mampu mengubah hidup kita. Selalu saja ayah pesan, segala apa kesusahan yang kita lalu hari ini, semua nya sebagai syarat-syarat untuk berjaya. Tanpa kesusahan, kita tidak akan jumpa di mana terletaknya kunci pintu kesenangan. Apatah lagi untuk mengetuk pinu kebahagiaan.


"Hiaskan kehidupan ini dengan gurau-senda, kerana ia melambangkan kehidupan yang harmoni"


Buat yang sebaya di jadikan renungan dan tatapan rasa, dan kepada mereka yang lebih mendahului umur ini, menjadikan semua ini peringatan. Dan mungkin saja pengalaman anda lebih bermakna. Kita semua ada kisah tersendiri. Kisah silam yang hanya kita sendiri saja yang tahu bagaimana perjalanannya.Terima kasih pengalaman. Kau jugalah kenangan.
"Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan.Teruskan perjuangan kita walaupun  terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup"
Kehidupannya yang lepas, aku jadikan sebagai kamus, dan aku cuba untuk memperkemaskan lagi di mana salah silap yang telah berlaku, supaya tidak menjadikan parut yang mendalam pada kehidupan yang seterusnya.

Tak pernah sekali aku menangis, belum pernah lagi terdetik kata menyesal dengan apa yang berlaku dalam kehidupan yang lalu. Semua ini hanya lampiran hidup yang telah di katakan qada' dan qadar. Aku redha dengan apa yang berlaku. Mungkin pada yang lain, akan kata aku ini kebal tanpa adanya perasaan. Aku tetap Aku. "Jangan pedulikan apa orang nak kata. Yang penting kita tahu, kita buat untuk ubah kehidupan kita".

0 comments:

Post a Comment