CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday 23 February 2012

Tips Meningkatkan Keyakinan Diri

Keyakinan bukan lah suatu aspek yang boleh di jual beli atau di dapati di mana-mana pasar raya. Ianya hanya boleh di dapati di dalam diri u ols sendiri. Cara menambahkan keyakinan akan berlaku apa bila u ols meningkatkan segala kepercayaan yang menunjukan u ols yakin bahawa u ols juga mampu menjadi seperti yang difikirkan."Membina Keyakinan Diri" adalah suatu proses hidup yang berterusan. Terus lah mencari di mana titik mula kepercayaan diri kite ye.

 



Bagaimana mahu membina keyakinan
Keyakinan seperti yang @y@ng sebut tadi, adalah satu proses yang bermula dari keazaman dari lubuk hati. Dengan bermula dengan niat di tambah pula dengan keazaman yang kuat, u ols yakin bahawa u ols juga mampu menampilkan kebolehan atau kepakaran yang ada pada diri. Mungkin tips di bawah sedikit sebanyak dapat muhasabah pada diri kita sendiri, dan sama ada ianya logik,berkesan atau tidak tanyalah pada diri  sendiri.

1) Mengenali Diri Anda Sendiri

Untuk menjayakan proses ini, anda haruslah mengenali dan menghayati siapa diri anda yang sebenarnya. Perhatikan diri di cermin, dan berbisiklah di  dalam hati dengan berkata "inilah diri aku yang sebenar". Tidak perlu menjadi seseorang sebagai saingan. Cukuplah anda tahu siapa diri anda yang di tahap mana yang sebenarnya.

2) Kenal Pasti Kelebihan Diri

Setiap manusia yang Allah Ta'ala ciptakan adalah sebaik-baik kejadian. Dan sudah pasti, kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri pasti akan di miliki oleh sesiapa sahaja.

3) Kenal Pasti Kelemahan Diri

Walaupun kita ini adalah sebaik-baik ciptaan, jangan lah kita lupa setiap daripada kita mempunyai kekurangan masing-masing. Tidak ada manusia yang di lahirkan di dalam kesempurnaan. Mengenal kelemahan bukan bermakna untuk mewujudkan rasa rendah diri. Haruslah kita ingat, setiap apa kelemahan ada jalan penyelesaian nya. Cari dan kaji bagaimana kita mengubah kelemahan menjadi kelebihan.



4) Keluar Dari Kepompong Ketakutan
Jangan takut untuk berhadapan dengan kenyataan. Ubahlah pemikiran ke arah gaya berfikir positif. Kerana mereka yang berjaya dan bergaya juga manusia seperti anda.

5) Jangan Berasa Rendah Diri

Pernah baca entri saya yang bertajuk "rendah diri vs rendah hati". Tonjolkan diri anda. Kenapa perlu ada rasa malu.

6) Jangan Terlalu Emosional Pada Masalah Hidup

Emosi merupakan perasaan dalaman dari diri kita sendiri. Ini adalah di dalam kawalan hidup kita. Kita akan beremosi dengan apa yang kita fikirkan. Fikirkan perkara-perkara yang positif. Keyakinan pasti muncul pada akhirnya.

7) Percaya Pada Kebolehan Diri Yang Anda Miliki

Di tips no 2 dan 3 tadi saya ada menyebut mengenai kelebihan dan kelemahan. Pergunakan di tempat dan situasi yang sesuai kebolehan yang anda miliki dengan rasa yakin dan percaya pada diri. Dan hindarkan dari menampilkan kelemahan terlalu menonjol jika keadaan dan situasi tidak mengizinkan.


8) Mulalah Bergaul Dengan Mereka Di Luar Sana
Pada yang rasa diri mereka terlalu banyak kekurangan, merasa diri di sisihkan. Semuanya akibat diri anda sendiri. Anda yang berkata diri anda penuh dengan kelemahan, dan anda juga lah yang menjauhkan diri dari mereka. Sedangkan mereka di luar sana tidak berkata apa-apa mengenai diri anda. Anda sahaja yang suka menyusahkan kehidupan anda sendiri.


9) Jangan Takut Pada Kegagalan
Setiap apa yang kita lakukan, harus kita mulakan dengan penuh rasa keazaman. Lakukan dengan penuh rasa percaya pada diri sendiri. Jika kegagalan sudah terbayang di mata anda sebelum anda lakukan terlebih dahulu, bermakna anda sudah terlebih dahulu kalah sebelum keluar berperang.

Kesimpulannya sama seperti apa yang saya katakan di tajuk " Membina Keyakinan Dengan Kelebihan Diri". Soal untuk menimbulkan jalan penyelesaian pada titik soalan bagaimana mahu bermula dengan keyakinan, semuanya bergantung pada anda. Jangan suka bertangguh untuk bermula dengan langkah pertama. Tapi harus ingat, keyakinan adalah satu proses yang berterusan. Tidak boleh kita dapati dalam masa sehari apa lagi dalam masa sesaat. Bina lah keyakinan tersebut. Tingkatkan rasa yakin itu hingga anda berani berkata pada semua, " Aku Yakin Aku Boleh.. "



"Bila diri rasa hebat, anda pasti akan memiliki seperti dia"






1 comments:

ZSqueenbee said...

nk rse hebat slalu blh??? skrg ni trse lebih yakin compare dlu..sye leh rsekan sye makin STRONG skrg..

Post a Comment