CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 11 March 2012

BELAJAR HIDUP DENGAN TENANG

Bila kita hidup dalam ketenangan....

Semua yang kita lakukan akan menjadi senang. Inilah hakikat hidup. Hakikat yang perlu kita genggam jika kita ingin rasa bahagia. Dengan bersikap tenang, kita terhindar dari perasaan marah atau panas baran. Otak akan berfungsi dengan lancar dan memberikan reaksi yang positif dan segala apa yang kita lakukan atau luahkan akan memberi kesan yang terbaik....

Segala tindak tanduk ini boleh kita ambil dari pelajaran Islam itu sendiri. Kita di ajar dan di perintah mendirikan solat lima waktu. Jika  kita teliti dan kita perhalusi segala rukun di dalam mendirikan solat itu, dan kita bawakan apa maksud tersirat apa itu solat, ianya akan memberikan impak yang positif dalam kehidupan kita seharian.

Salah satu  yang boleh di kupaskan ialah makruh jika kita tergesa-gesa dalam mendirikan solat. Dari sini, jika kita meneliti, kita fikirkan di mana benarnya kenyataan di atas, jika kita amalkan secara konsisten.
Jika kita tergesa-gesa, berlari mengejar dalam mendirikan solat, takut tertinggal rakaat bersama jemaah yang lain, kita lupa ada kemungkinan besar kita akan terlupa membaca niat solat dengan cara yang betul. Kemungkinan jua nafas kita dalam keadaan tercungap-cungap. Rasa kusyuk kita iaitu kosentrasi kita serta merta akan hilang.

Begitu juga dengan hidup. Jika sentiasa bersikap tenang, semua yang kita lakukan, apa yang kita fikirkan akan menghasilkan keputusan yang cemerlang dengan satu kata fokus dan segala hasil yang terwujud seperti yang di rancangkan. Dari situ juga kita ambilnya sebagai pengajaran....Lebih baik kita bersikap tenang dari kita bersikap tergopoh-gapah....

Dengan solat, kita di ajar menepati masa, dari solat juga  kita sudah di didik merancang segala-galanya kehidupan seharian kita secara teratur.



@y@ng'z




0 comments:

Post a Comment