CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 13 March 2012

BAGAIMANA KITA MENIKMATI KELEMAHAN PADA DIRI KITA

Kelemahan, kekurangan, dan kecacatan adalah salah satu alasan manusia untuk tidak rasa bersyukur kepada nikmat yang diterima.
 

Sedarlah, dengan setiap kejadian yang di ciptakan oleh Allah, dan disetiap pemberian yang telah di anugerahkan buat kita sebagai hamba-Nya, pasti ada hikmah yang tersirat. Cuma kita sahaja yang perlu menggunakan segala apa yang telah diberikan buat kita, di jalan yang di redhai sebagai tanda terima kasih kita buat-Nya.

PERTAMA... kita mestilah yakin dalam hati kita, setiap kelebihan dan kekurangan pada setiap manusia ada tujuan tertentu. Bila perasaan yakin itu ada, tidak akan wujudnya prasangka yang tidak baik ataupun merasakan Allah sudah melakukan kesilapan ataupun sengaja membezakan kasih sayang-Nya buat hamba-hamba-Nya di dalam hati kita.

KEDUA... Jangan terlalu merenung kepada kelemahan yang ada. Dan jangan kerana kelemahan yang satu, menutupi sepuluh kelebihan yang ada pada diri. Lihatlah di sekeliling kehidupan kita. Ada mereka-mereka yang mengharapkan kekurangan daripada diri anda sekarang ini, buat melengkapi hidup mereka. Sedangkan anda menganggap kekurangan dan kelemahan, terasa diri di bebani sampai bila-bila.

KETIGA... jangan terlalu berjanji kepada Allah untuk meminta kebaikan dan kelebihan. Seperti berdoa "Ya Allah, jika kau kurniakan kekayaan ini kepadaku, akan aku membuat kebaikan pada fakir dan miskin". Sedarkah kita, di alam rahim lagi kita sudah berjanji untuk menjadi hamba yang beriman kepada-Nya, sedangkan janji yang terdahulu belum lagi kita tepati. Apa lagi janji yang seterusnya.

Hiduplah dengan akui kelemahan diri ada hikmah yang tersirat. Cuma kita perlu terokai dan selidiki di mana kehebatan diri kita sekarang ini. Ketahuilah kelemahan dan kelebihan diri kita itu adalah nikmat yang di nanti-nantikan oleh insan yang sentiasa mengharapkan dari Allah Ta'ala.

Janji Allah itu pasti...
 
 

4 comments:

emma dangdut said...

bagus kak marina,,tips yg berguna :) TQ :)

aYaNgRyZ.... said...

Hehehehe....kite sama2 buat yg terbaek tuk diri kita....

SangRatoo said...

terima kasih utk info ini ye Mary :)

aYaNgRyZ.... said...

no prob la juejue....kita kan wajib ingat mengingati.....

Post a Comment